Blog a gyerekek nyelvtanulásáról

Neked mit tanácsolnak a pedagógusok?


A következő
történetet Ágota mesélte nekünk - akit természetesen nem így hívnak a valóságban, de kérte, hogy ne fedjük fel kilétét. A történet nagyon elgondolkodtatott minket, és úgy döntöttük, hogy közzétesszük a portálon, hiszen sok szülőt, családot érinthet.

Ágota szülői értekezleten volt az óvodában, ahova nagycsoportos kisfia jár. A szülői értekezleten az iskolaérettségről beszélt egy kifejezetten szimpatikus tanítónő.

Ágota nagyon örült, hogy végre szemtől szemben találkozhat egy tanítónővel, hiszen már izgatottan várja az egyre közeledő iskolai beiratást. Nehéz döntéseket kell meghozni, és ő szeretné a kisfiának a lehető legjobbat nyújtani.

A tanítónő részletesen elmesélte, milyen fontos készségekkel kell rendelkezniük a kisgyerekeknek, mikor iskolába mennek. Abban is segített, hogy a szülők hogyan tudják egyszerűen, játékosan, de mégis hatékonyan fejleszteni ezeket a különféle készségeket. Az értekezlet végén a szülők feltehették kérdéseiket a tanítónőnek.

Ágota szinte minden kérdésére választ kapott a tanítónő előadásából, egyet kivéve. Arra lett volna még kíváncsi, hogy nem kerül-e hátrányba a kisfia, ha nem fog első osztálytól kezdve idegen nyelvet tanulni. Abban az iskolában ugyanis, ahova Ágotáék a lakóhelyük szerint tartoznak, csak negyedik osztálytól lehet angolt vagy németet tanulni.

A tanítónő azt válaszolta Ágotának, hogy semmilyen hátrányuk nem származik a gyerekeknek abból, ha csak tíz évesen kezdenek idegen nyelvet tanulni, hiszen korábbi életkorban ez nem is lehetséges.(?!) A tanítónő azt mondta: "Hogyan lehetne idegen nyelvet tanítani olyannak, aki még azt sem tudja, mi az a mondat? Neves pszichológusok is ezen a véleményen vannak."

Ágotát nem nyugtatta meg ez a válasz, hiszen egészen más véleményeket és tapasztalatokat olvasott az interneten a korai nyelvtanulásról, és hozzánk fordult tanácsért.

Elmondtuk Ágotának, hogy természetesen létezik eredményes nyelvtanulás 10 éves életkor előtt is, csak nem a tanítónő által említett "nyelvtanozásos" módszerrel kell a gyerekeket tanítani. A korai nyelvtanulás valójában nem is "tanulás", hanem úgynevezett "nyelvelsajátítás". Az óvodás, kisiskolás (vagy még kisebb) gyerekek az idegen nyelven folytatott játékok és tevékenységek során folyamatosan "felszedik" az idegen nyelv kifejezéseit, egyszerűbb mondatait, pontosan úgy, mint ahogy az anyanyelvüket is elsajátították.

Ágota persze most még nagyobb gondban van, hiszen úgy érzi, hogy kisfia számára fontos lenne minél előbb elkezdeni a nyelvelsajátítást, de az ő körzetükben erre intézményes formában pillanatnyilag nincsen lehetőség. Vajon meg tudja változtatni az iskolában évtizedek óta folyó oktatási rendet? Vagy tudja vállalni azt, hogy rendszeresen más településre hordja gyermekét? Ez azonban már egy újabb történet lesz.

2010.12.28

Neked mit tanácsolnak a pedagógusok? Más iskolákban és óvodákban is lebeszélik a szülőket a korai nyelvtanulásról?

Ha pedagógus vagy, Te mit tanácsolsz az érdeklődő szülőknek?

(A hozzászóláshoz nem szükséges regisztrálni. Ha be vagy lépve a portálra, akkor a hozzászólás tetején a felhasználóneved fog megjelenni.)

Nem szeretnél lemaradni az újabb blogbejegyzésekről? Regisztrálj portálunkon és iratkozz fel a NyelvBirodalom hírlevélre!

Nyomtatás