Blog a gyerekek nyelvtanulásáról

Az eredményes nyelvtanulás titka

 Az első blogbejegyzéshez igen tanulságos és nagy tapasztalatot tükröző hozzászólások érkeztek, köszönjük Nektek. Felmerült az is, hogy vajon milyen szintre lehet eljutni a kisgyermekekkel, vajon milyen eredményeket lehet elérni a korai nyelvtanulással és az általános iskolai nyelvoktatással.

A nyelvtanulás eredményessége természetesen rengeteg tényezőtől függ. Vajon melyik tényező az, amelyik a legjobban számít?

Szeretnénk előrebocsátani, hogy nem fogunk konkrét választ adni a kérdésre, hiszen egyénenként változhat, hogy kinél melyik szempont befolyásolja legjobban a hatékonyságot. Érdemes lehet azonban összeszedni, hogy mely tényezők játszanak szerepet abban, hogy milyen szintre juthatnak el a gyerekek az egyes nyelvek elsajátításában, illetve hogy ezt a szintet milyen gyorsan lehet elérni.

Szülőknek és pedagógusoknak egyaránt fontos tudni, hogy mikre kell leginkább odafigyelni, ha a cél az eredményes nyelvoktatás. (Ne feledd! Továbbra sem a "versenyló-képzés" az elsődleges cél, hanem a nyelvek és a nyelvtanulás megszerettetése.)

Ha van kedved, utána elmesélheted egy hozzászólásban, hogy szerinted melyik tényező a legfontosabb, illetve szívesen vesszük, ha kiegészíted a listánkat a Te saját elképzeléseddel, ötleteiddel.

Ráfordított idő
Bármely dolog elsajátításába is kezdesz, mindenképpen kell valamennyi időt szánnod rá. A mai világ rohanó hétköznapjaiba gyakran igen nehéz becsempészni a nyelvtanulást, akár felnőttről, akár gyermekről van szó, pedig akármilyen csodamódszert alkalmazunk, valamennyi időre mindenképpen szükség van. Próbálj meg minél több időt biztosítani gyermekednek, hogy az adott idegen nyelvű környezetben lehessen, akár otthon foglalkozol vele, akár másra bízod ezt a feladatot.

Gyakoriság
Felmérések (és a tapasztalatok is) azt mutatják, hogy jobb eredményeket lehet elérni, ha nem egyhuzamban "tanulsz" sokat, hanem inkább több rövidebb időszakra bontod a nyelvtanulásra fordított időt. Minél gyakrabban találkozik gyermeked az angollal vagy más nyelvvel, annál könnyebben tudja elsajátítani azt. A heti egy alkalomnál jobb a heti kettő, a napi 1 óránál hatékonyabb lehet a napi kétszer fél óra. Ennek kivitelezése persze nehéz, ha nem otthon folyik a nyelvelsajátítás, hanem úgy kell hordanod gyermekedet egy "külső" helyszínre.

Megfelelő módszerek
Mint már sok helyen említettük a portálon, a gyerekekkel az életkoruknak megfelelő módszerekkel kell foglalkozni. A kicsiknek játékosan, észrevétlenül kell elsajátítaniuk a nyelvet. Nagyobb korban már lehet tudatosan is, de akkor is fontos, hogy élvezzék a gyerekek a nyelvtanulást, így a játékosság, jó hangulat, sok sikerélmény továbbra is legyen meghatározó.

Motiváció
Érezhetően könnyebben megy minden, ha lelkesen csináljuk, és nem kényszerűségből. A gyerekek esetében is megfigyelheted, hogy mennyivel gyorsabban "haladnak", ha kedvük van az adott teendőhöz, alig várják, hogy jöjjön az idegen nyelvi "foglalkozás" (akár otthon, akár máshol "tanulnak" nyelvet). Nagyobb gyerekeknél, akik már tudatában vannak annak, hogy idegen nyelvet tanulnak, nagy ösztönző erő lehet, ha tudják a nyelvtanulás miértjét, vagy felismerik, hogy milyen szépen fejlődik a tudásuk.

Rátermett nyelvoktató
Minél kisebb a gyermek, az eredmény annál jobban függ az oktató személyétől. A néhány éves gyerekek az egész nyelvtanulásból annyit érzékelnek, hogy "van egy néni vagy bácsi, aki nagyon furcsán beszél, de olyan jókat mókázunk, hogy alig várom, hogy megint menjünk". Ha nem tetszik neki a "móka", akkor nem megy szívesen. A tanár személye később is meghatározó, hiszen nagyrészt rajta múlik, hogy gyermekünk szeretni fogja-e nyelvet, és hogy mennyit profitál az órákon, de egy nagyobb iskolás gyermek már más forrásból is kapcsolatba kerülhet a nyelvvel, és akár utána is tud nézni valaminek, ha a tanár éppen nem mondta el.

Folytonosság
Ha elkezdtek egy nyelvvel ismerkedni, akkor az egy "életre szóló" kapcsolat lesz. Az idegennyelvtudást ugyanis folyamatosan ápolni kell. A legrosszabb, amikor egy kisgyerek éveken át használ egy nyelvet az oviban, majd egy másik nyelvet kezd tanulni az iskolában úgy, hogy az első nyelvvel éveken át nem találkozik újra. Lehetőség szerint minél rövidebb időszakok maradjanak ki. Már a nyári szünet is elég hosszú idő.

2011.01.24.

Te mivel egészítenéd ki a sort? Milyen más tényező van még, ami befolyásolhatja a nyelvtanulás eredményességét?

Szerinted melyik tényező a legfontosabb?

(A hozzászóláshoz nem szükséges regisztrálni. Ha be vagy lépve a portálra, akkor a hozzászólás tetején a felhasználóneved fog megjelenni.)

Nem szeretnél lemaradni az újabb blogbejegyzésekről? Regisztrálj portálunkon és iratkozz fel a NyelvBirodalom hírlevélre!