Mit gondol az EU a korai nyelvtanulásról?
A korai nyelvtanulás kérdésében mindmáig megoszlanak a vélemények a szülők, a pedagógusok és más szakértők köreiben egyaránt. Nézzük meg, hogyan vélekednek az Európai Unióban erről a számunkra is aktuális témáról.
A multikulturális Európai Unióban az idegennyelv-oktatás - és ezen belül a korai nyelvtanulás - kérdése kiemelt helyen áll. Az EU állam- és kormányfői már 2002-ben megfogalmazták azt a célkitűzést, hogy "legalább két idegen nyelvet igen korai életkortól kell tanítani".
A többnyelvűség ügyét támogató Európai Bizottság az óvodás illetve kisiskolás korban elkezdett nyelvtanulás számos előnyét nevezi meg:
• kedvezően befolyásolja az intellektuális és személyes fejlődést
• az idegen nyelv gyorsabb elsajátítását eredményezi
• fejleszti az anyanyelvi készségeket
• más területeken is jobb teljesítményeket eredményezhet
• egy olyan életkorban találkozik a gyermek az idegennyelvvel, amikor éppen fogékony a kulturális ismeretekre
• a kisgyermekkor gátlások nélküli időszakában kezdi meg az idegennyelvi kommunikációt
• megszereti a gyermek az idegennyelv-tanulást stb.
Ezek az előnyök azonban csak akkor tudnak érvényesülni, ha a korai nyelvoktatáshoz értő pedagógusok foglalkoznak a gyerekekkel, a gyerekeknek megfelelő módszereket alkalmazva kis létszámú csoportokban tanítanak, és a nyelvtanulás folyamata nem szakad meg. Amennyiben az oktatás nem ilyen módon történik, elmaradhat a várt eredmény, és ez csalódást okozhat magában a korai nyelvtanulásban.
A kisgyermekek nyelvoktatásában a szülők szerepe igen fontos: a támogató családi légkör mindenképpen megkönnyíti a nyelvtanítást.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a nyelvtanulás jóval több annál, mint magának az idegen nyelvnek a megismerése vagy egy tantárgynak a megtanulása. Nyelvtudás birtokában kitárul a gyermekek előtt a világ: barátokat szerezhetnek más országokból, megismerhetnek más kultúrákat, hosszú távon nézve pedig nő esélyük a munkaerőpiacon is.
2010.02.01.
Forrás: Európai Bizottság