A gyerek a főnök - Játékos otthoni nyelvtanulás (x)

Sokáig tartotta magát a hiedelem, hogy a kisgyerekeket nem szabad összezavarni korai nyelvtanítással. Az utóbbi időben azonban már nem csak az idegen nyelvű óvodák szaporodnak: a szülők abban is segítséget kapnak, hogy mesék és játékok segítségével otthon tanítgassák csemetéiket.

A Tudormanónak elnevezett módszer megalkotója, Baumühlnerné Pillmann Andrea, aki a legtöbb tapasztalatot otthon, a családban szerezte. Olyan módszert dolgozott ki, amelynek révén gyerekei több nyelven is tudnak. A középső gyereknél már mindazt a tapasztalatot sikerült bevetnie, amelyet a legelső gyereknél szerzett. Módszerét Magyarországon és külföldön is már több százan sikerrel használják.

Andrea határozottan állítja, minél korábban érdemes elkezdeni a gyerek - sőt a kisbaba - nyelvekhez szoktatását. Ha a gyerek már pici korában megszokja, hogy a szülő az anyanyelvén kívül más nyelven is beszél, természetesnek veszi, és könnyen tanítható - mindig a korának megfelelően. Ennél a módszernél nincs kényszer, semmi nem kötelező, nem is szabad erőltetni, a gyerek igényei, tempója szerint szabad csak haladni. Játékosan, hogy élvezet legyen a tanulás.

A Tudormanó rendszere abból indul ki, hogy a legtöbb beszéd 90 százaléka 2000 szóból épül fel. A gyerekek ebből kezdetben csak keveset használnak annak ellenére, hogy sokkal többet értenek meg. Később egyszerű mondatokban beszélnek, majd szókincsüket fokozatosan bővítve összetett mondatokat alkotnak, és egyre többet értenek meg.

A módszer az idegen nyelvet is ezzel a logikával tanítja. Először csak azokat a szavakat ismerteti meg a gyerekkel, amelyekre a mindennapi életben leginkább szüksége van. Különböző játékokkal gyakorolják be azokat a mondatokat, amelyeket a leggyakrabban használnak. Így mindig kellemes, sikeres a tanulás. A játékba bevonják az összes érzékszervet. Sok idegen nyelvű dalocskát hallgatnak, meséket néznek, amelyek segítenek még jobban rögzíteni a szavakat és kifejezéseket. A játékos tananyag mentén gyorsan lehet haladni, s elég naponta néhány percet rászánni. A kicsiket könnyű tanítani, mert minden érdekli őket. A nyelvtant is automatikusan megszokja. És a szülőnek sem kell felsőfokú nyelvtudás ahhoz, hogy segítsen, persze bizonyos szintű nyelvismeretre azért szükség van. A legkisebbekkel, akik még nem is tudnak beszélni, már el lehet kezdeni az idegen nyelv megismertetését. Ha a szülő, aki amúgy is beszél hozzá - megmutatja például, hol a maci, hol az ablak, a cica, a papa - és érzékeli, hogy a gyerek mindezt érti, akkor ugyanezt elmondhatja egy másik nyelven is. A gyerek ugyanúgy fogja érteni, és ugyanúgy reagál rá.

A legkisebb korban lehet a legeredményesebben haladni. 6-7-8 évesek, akik már hozzászoktak az anyanyelvhez, nehezebben térnek át másra. Néha elutasítóak. Akkor sem szabad azonban erőltetni, de időnként érdemes vissza-visszatérni egy-egy dalhoz, meséhez, játékhoz. A dalos CD-ket, mesés DVD-ket a nagyobb gyerekek is szeretik.

Velük és a nagyobbakkal is mindig követni kell a szabályt: a gyerek a főnök.

www.tudormanok.hu

 

Nyomtatás